luni, 14 ianuarie 2013

A fi sau a nu fi?



                                                           A fi sau a nu fi?


         In general toti mergem pe idea “ am auzit eu de la ala, care este sofer de treij’ de ani” si nu luam in seama sfaturile specialistilor. In urmatoarele randuri am sa va prezint cateva mituri ( 5 la numar) despre reducerea consumului de carburant.

”Umflă cauciurile peste valoarea presiunii recomandate şi maşina va consuma mai puţin”

Intr-adevar asa este, dar extreme de putin, si daca alegem sa o facem trebuie sa luam in calcul si siguranta in traffic.
Este adevarat ca, daca presinunea din pneu este mai redusă decât valoarea nominală, consumul va creşte (în general, pierderea cu un bar a presiunii din cauciuc duce la creşterea consumului cu circa 5%). Dar asta nu inseamna ca, daca bagam la pompa pana trecem de valoare nominala a cauciucului consumul o sa fie redus drastic.
Totusi au fost facute o serie de teste, iar rexultatul lor ducand s la concluzia că dacă se creşte presiunea în pneu cu 1 bar peste valoarea nominală, scăderea consumului de combustibil este de circa 0,5%. Sa facem si un calcul simplu: daca masina noastra consuma 5 litri/100 km, umflând cauciucurile cu 1 bar peste valoarea nominală  o sa obţinem un consum de 4,975 litri/100 km. Adica undeva la 15 bani la o suta de kilometri.
Dar totusi v-ati gandit la efectele negative? Umfland cauciucul peste limita el devine mai rigid deci disconfortul la rulare va creşte si nimeni nu ar vrea asa ceva pe drumurile noastre. Mai este de luat in calcul si suprafata de contact intre pneu si carosabil care se reduce avand efecte negative la franari bruste, la viteze mari, virari si scade controlul soferului asupra vehiculului.

”Foloseşte azot în loc de aer normal, maşina va consuma mai puţin”
Da, azotul este compus din 9 gaze mai usoare ca aerul, dar asta nu insemna ca o sa ne usoram masina si o sa consume mai putin. Daca intrebati inginerii de la F1, o sa va spuna ca azotul este mai bun dacat aerul, asta fiind in formula 1.  Azotul reacţionează mai puţin la schimbările de temperatură sau la şocuri, fiind mai uşor pentru ingineri să dezvolte pneuri adaptate. Pneurile obisnuite trec prin variaţii mult mai mici de temperatură şi presiune dacat cele de F1, aici aerul se comporta la fel ca si azotul.

”Alimentează dimineaţa, când e mai rece, deoarece pui mai mult combustibil pentru aceiaşi bani!"

În teorie, fluidele (deci şi benzina şi motorina) sunt mai dense la temperatură mai scăzută, de unde şi ideea că, dacă alimentezi când e mai rece, un litru de combustibil va conţine mai mult lichid decât când e cald. Chiar daca acesta “teorie” este sustinuta oarecum de legile fizici este foarte usor de demontat. Rezolvarea este logica, combustibilul este tinut in rezervoare sub pamant, unde temperature este aproape constanta, indiferent  ca este zi sau noapte.
Decat sa fi ingrijorat cand alimentezi, mai bine ai fi ingrijorat cum alimentezi. Deoarece riscul provocari unui incendiu in benzinarie nu este chiar un mit.

”Las-o la punctul mort când eşti în coborâre”

Acest mit a intrat puternic in mintile oamenilor si se crede in continuare ca ajuta la economisirea combustibilului scoaterea din viteza a masini, mai ales cand cobori o panta. A fi tentati totusi sa credem acest mit, dar din toate punctele de vedere chiar si din cel ethnic, motorul arde combustibil chiar si la relanti, altfel nu ar functiona, logic.
Fara sa mai intram in foarte multe detail tehnice si prea multe calcule in care sa ne prindem urechile la propriu si la figurat, trebuie sa intelegem ca nealegerea unei trepte de viteaza NU taie alimetatia cu combustibil a motorului. In plus, dacă maşina rulează fără a fi in nici o treaptă de viteza, mai ales la vale, trebuie sa te bazezi mai mult pe frane, frane care se mai si incalzesc , iar roţile nu mai au motricitate, deci apar pericole ţinând de siguranţa la rulare. Simplu poti sa ramai fara frane, si ce faci? Nu iti mai ajnug picioarele sa apesi frana si sa tragi  frana de mana.
Cand motorul intra in frana de motor (situaţia când roţile tind să aibă o viteză de rotaţie mai mare decat cea impusa  de motor - se observă că turaţia motorului creşte fara a accelera) chestia aia numita flux de putere se inverseaza (si nu ii o minune sau defectiune), asadar si ca prin urmare motorul primeste “putere” ( cam 6 cai frumosi) si nu mai este necesara producer de putere de catre motor. In acest caz sistemul de injective dicteaza sa se sisteze alimenarea cu combustibil, rotaţia arborelui cotit fiind asigurată chiar de roţile maşinii.
Economia de combustibil se poate face doar daca se APLICA frana de motor, repet, se APLICA frana de motor cand coboram o panata sau cand incetinim, el functionand datorita clului cinematic dinspre rotile motoare, aflate în inertie datorita coborarii unei pante sau decelerarii.  Nu cred ca este atat de greu de inteles incat sa aplelati la un specialist in mecanica pentru a va putea lamuri.

”Schimbă filtrele de aer cât mai des”

Ultimul din “Top 5” este mitul in care trebuie sa schimbam filtrele de aer cat mai des pentru o functionare cat mai buna a motorului (da cum ar fi sa nu le mai punem?). Adevarul este ca tehnologia nu stagneaza ci evolueaza, astfel ca motoarele moderne folosesc filter de aer care “invata” sa foloseasca particulele de praf in favoarea lor- si asta nu este o prostie elaborate de mine. Un studiu efectuat de Departamentul American de Energie în 2009 a demonstrat că filtrele de aer murdare nu au efecte asupra cresterii consumului de combustibil, dar afecteaza alimentarea motorului cu aer proaspat ceea ce se poate reflecta în probleme la accelaţiile puternice, deoarece în galeria de admisie nu ajunge suficient aer. ( cand vrem sa ii dam span sa il luam pe ala cu Bmw-u’)
Da, puteti argumenta aici ca, astfel,  masina va consuma mai mult, dar, in practica orice accelerare a motorului va duce la cresterea consumului  peste valoarea normal. Deci influenţele filtrelor murdare sunt insignifiante.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.